HOVAR

Jag har funderat på att göra ett inlägg om barfota hovar vs skor och lite sånt. Jag är ju inte så himla duktig på det där men lite vet jag, men nu tänkte slänga upp 3 olika videos om just hovar.



Denna handlar om hovbensrotation, en diagnos som för de flesta innebär att hoven är obotbar, men vissa anser att det är fel. 


Jämför denna med videon under, här ser ni en barfota häst springa


Här är det en skodd häst som springer. En av de saker som sker när man sätter på skor är att den såkallade hovmekanismen inte fungerar och då blir söten hård vilket belastar benen mer än om hästen får gå barfota.

Mycket intressant detta tycker jag, jag har läst lite och blev snabbt ett barfota fan, något jag verkligen vill lära mig mer och tror att barfota hovar faktiskt är det bästa för hästen.

Vad tror ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0